11.5.10

over toen ik nog in een bubbel leefde


want zo noemden we het, "de bubbel". een stuk grond niet groter dan een voetbalveld, één school, drie internaten en wat gras: folkehøgskole (letterlijk: volkshogeschool). in noorwegen is het alles behalve gek of speciaal, maar in nederland zou het van z'n lang zal ze leven niet mogelijk zijn (denk ik) - want wie zou er nou vrijwillig in een internaat gaan wonen, waar je wordt geschorst als je alcohol (in de bubbel) drinkt, je 4 keer per dag met z'n allen in een mega eetzaal gaat eten en waar je vóór het middageten een vogel na doet, je sowieso eens per week themafeestjes hebt en 2 à 3 keer per week koor? nou, ik wel hoor. en aangezien het in nederland niet kan, ging ik naar noorwegen.

vandaag precies 2 jaar geleden, knapte onze bubbel, en dat blijft denk ik altijd toch wel een beetje gek.

ik mis
mijn koeienbed en
hoe onze kamer helemaal groen was als de zon scheen
alle schoenen als je binnen kwam
en alle skateboards
het gezang van anders door de gang (zowel overdag als midden in de nacht)
gangmøte
de windmolen (en hoe graag we er allemaal eens in wilden klimmen)
de rotte heuvel
ons mini winkelcentrum, en vooral de roltrappen daar
het feit dat niemand je raar aankeek als je twee verschillende sokken aan had
elke vijf seconden "roddels" op facebook
het schoollied (en eigenlijk alle liedjes die we altijd zongen)
koor! du har noe ingen andre har! mana mana! dam dam dubi! etc
alle themafeestjes
zoveel verschillende soorten mensen
restelunsj! (dus: op maandagmiddag rennen voor restjes heerlijk warm eten van de zondag)
toetjes op zondag
bijna alleen ontbijten op zondag
mutsen haken
elke zaterdag en/of zondag lange wandelingen
het strand
the only one (en zijn dure wijn / cider)
de muzikaliteit en
creativiteit en
originaliteit en
spontaniteit
zandkasteelcompetities op 't strand
bloemenkransjes maken
dagenlange picknicks toen de zon eindelijk ging schijnen
de verwarmde steen bij het kerkhof
"geesten oproepen" in de kelder
midden in de nacht sneeuwengelen maken bij de eerste sneeuwval
sudoku spelen op m'n telefoon als ik het "college" weer eens niet snapte
super mario op piano leren
het soms wel een half uur moeten wachten op de bus naar stavanger
stavanger
de nachttrein naar oslo
de maxi taxi
folken, checkpoint charlie, cementen
doen alsof we 20 zijn en "hippe tenten" binnen komen
klepp
altijd foto's maken
en
zo ontzettend veel meer.
ik mis jæren.


1. ons "voetbalveld", 2. mijn internaat, 3-4. schoenen & skateboards bij binnenkomst (en twee verschillende sokken!)

1. onze piratenavond, 2. preikestolen, 3. kaja & ina, mijn kamergenootje, 4. chocoladetaart voor jenny's verjaardag

1. zonsondergang vanuit m'n kamer, 2. anniken en het schattige poesje, 3. photobooth, 4. bier met rietjes

1. halloween, 2. mijn mediaklas in madrid, 3. uit spanje gesmokkelde schildpadjes, 4. hippieavond

1. anders en zijn domme koeienlied, 2. niet zo'n zin in mediales, 3. adventkalender, 4. nieuwjaarsgala

1. fijne avonden en korte nachten, 2. plafond van onze tent in india, 3. india, 4. vliegeren

1. tommy & anniken in de studio, 2. preikestolen, 3. zelfgemaakte vlieger, 4. picknicken

translation:
about my year at folkehøgskole, which ended exactly 2 years ago today. it's still a bit sad and that whole long list are things i miss :), but looking back at the pictures makes me smile a whole lot. and i guess that's what matters.

1 comment:

  1. Succes deze dag.
    Maar wel mooie post! Echt mooie herinneringen heb je er aan overgehouden. Dat telt toch!

    ReplyDelete

comment (in english, dutch, norwegian or german + if you have a question, you might find the answer here):