19.5.10

17. mai - dé grote feestdag van Noorwegen

7.30(ish) - wakker worden van de zon op mijn raam / gezicht (maar die heb ik de rest van de dag niet meer gezien). ik zag zowel mensen in hardloopkleren als driedelig pak, maar het hoogtepunt was de donkere meneer met mozambique shirt en noorwegen muts. oh, en de vlaggetjes op alle auto's & bussen.


10.30(ish) - zo goed als klaar om te gaan, maar omdat niemand mee wilde naar de kinderoptocht (en het idee life of ryan kijken / essay schrijven niet zo heel verkeerd in mijn oren klonk) werd het 'n beetje later en was ik nog onverwacht productief. vooral ook in het beantwoorden van vragen op formspring.

11.58 - met mina & dick lopend naar de stad.


... waar ik meteen al helemaal blij werd van alle vlaggetjes en de mensen in klederdracht ♥

13.00(ish) - we waren wat laat voor de optocht, maar zoals altijd bij optochten moesten we eerst een hele poos wachten. op het laatste moment (zo'n 5 minuten voordat esn, waar wij mee mee zouden lopen, vertrok) kregen we het idee eerst maar eens gewoon te gaan kijken.


en dat was toch wel de moeite waard. het deed me zowel aan de carnavalsoptocht als het defilé van de wandel- vierdaagse denken, en ookal is die combinatie eigenlijk wat gek - hij is vooral ook heel leuk. - met esn zijn we vervolgens, in de optocht, de rest van de stad door gelopen. ik heb heel veel 'hurra!' geschreeuwd, waves gedaan en zelfs 'happy birthday' gezongen (, maar dat vond ik eigenlijk maar stom).





15.00(ish) - ja, kijk, al deze mensen waren met esn mee in de optocht! de waves waren dus echt HUGE en het was zo geweldig. mooi verhaal nog: ik stond tijdens het maken van deze foto natuurlijk achter een paar belachelijk grote mensen, maar door aan de trap te hangen en gewoon lachend voor me uit te kijken (en dus te voorkomen dat ik als een soort van aap zou worden beschouwd) sta ik er toch nog goed op! al zeg ik het zelf.

15.11 - ijsje eten met nevena, want dat hoort er nu eenmaal bij.


terwijl de meeste mensen hier ongeveer weer naar huis gingen, bleef ik nog in de stad om te wachten voor de russ-optocht. russ: eindexamenkandidaten die de 3 laatste weken voor hun examens nog even flink feesten. ze hebben een soort tuinbroekachtige rode / blauwe / zwarte / groene broek (de kleur ligt aan de "soort" middelbare school), fluitjes en kunnen gedurende die 3 weken hun petje versieren met dingen die ze verdienen door het doen van opdrachten. (klik)

16.01 - kleine kindjes, klaar om russ "visitekaartjes" te verzamelen, renden de straat op en daarbij was het startschot voor de russe-optocht gegeven!




hahaha. hier zouden ze die "laatste schooldag" bij ons wel voor in mogen ruilen :D super geniaal.


16.21 - na afloop lagen er honderden visitekaartjes verspreid over de straat, en was het ook wel weer mooi geweest.

mijn eerste 17. mai verliep heel anders dan ik had verwacht en had gehoopt. de optochten waren geweldig, het feit dat je zoveel ijs mag eten als je wilt ook, maar het was me gewoon niet noors genoeg. ik hoorde altijd verhalen over hoe je "volgens traditie" met vrienden ontbijt en vervolgens de hele dag gezellig in de stad rondhangt, maar dat is met zoveel internationale vrienden (die max. 2 uur in de stad bleven) niet mogelijk? jammer, maar ach. ik heb genoten. :)

translation:
about celebrating my first 17. mai (national norwegian day) in norway ever! it didn't turn out the way i expected, but i certainly did have a nice day. i wish we could have such a holiday in the netherlands!

8 comments:

  1. dat ziet er gezellig uit :D en die mensen in mariopakjes zijn grappig, hihi :P

    & jouw jurk! <3

    ReplyDelete
  2. Rymke19.5.10

    Hej, wat jammer dat het een klein beetje tegenviel Marlou.... Mijn eerste 17. mai, in 2005, was in de eerste plaats nog aardig frisjes, ik heb geeneens ijs gegeten, maar de folketog en de sfeer in de stad was fijn vond ik, en ik ben nog uit eten geweest met "mijn" Noorse familie toen, heel gezellig. Helaas de barnetog gemist, die was een beetje te vroeg voor mij :p Maar de russetog ziet er nu heel anders uit dan toen!!! Ik zal wat foto's op fb zetten, moet je maar even kijken.

    ReplyDelete
  3. nei, folk pleier ikke å spør om sånt egentlig :) tror jeg brukte objektivet canon ef 24-105 mm f/4. takk forresten!

    ReplyDelete
  4. haha, nå svarte jeg jo helt feil person! sorry ^^

    takktakk!

    ReplyDelete
  5. Hé Marlou, leuk weer om te lezen. En jouw jurk:....wat mooi. Ik word er helemaal vrolijk van. Knuffels mam

    ReplyDelete
  6. Lieke19.5.10

    OOOh het is net carnaval maar dan beter :D! Gezellig!

    *Groetjes*

    ReplyDelete

comment (in english, dutch, norwegian or german + if you have a question, you might find the answer here):